Sinds de facility management opkomst eind jaren ’90 en de explosieve groei in de jaren ’00 zijn FMIS platforms niet meer weg te denken. Toch horen wij regelmatig:
FMIS, software, automatiseren? ‘Moeilijk, kost veel tijd, lukt ons niet, Outlook en Excel gaan meestal ook wel goed, wat levert dat dan op, zijn we te klein voor, krijg mensen intern denk ik niet mee, etc.’
Sommigen beginnen al aan hun 2e of 3e FMIS maar velen hebben nog geen systeem. Men wil wel en kijkt met een schuin oog, maar het is opvallend hoe huiverig velen er tegenover staan. Onnodig. Het zal u grote voordelen opleveren en het is echt niet enkel voor (middel)grote organisaties weggelegd. Wij kennen voldoende organisaties waar 2 tot 4 FM-ers werken en men FMIS met de nodige voordelen inzet.
Hoe pak je dat dan aan? Waar begin je? Hoe achterhaal haal je wat nodig is? Lastig? Nee hoor, gewoon starten. Denk groot, start klein.
Met kleine stappen kom je uiteindelijk ook ver maar op een rustiger tempo. vaak is dat juist beter dan grotere organisaties die heel veel in 1 keer willen. Dat is veel lastiger. Binnen FM regeert vaak de waan van de dag. Veel diensten worden gevraagd en verleend, er is veel communicatie, leveranciers komen over de vloer en dan moet er ook ruimte worden gevonden voor doorontwikkeling en toekomstplannen.
Echter, als het management vraagt ‘waar zijn jullie dan zo druk mee?’ dan blijft een concreet antwoord achterwege omdat dit lastig zonder onderbouwing duidelijk te maken is. Nu moet dat laatste niet het hoofddoel zijn voor FMIS, maar inzicht vandaag geeft uitzicht op morgen, komende maanden en verder.
Vóór oogsten, komt zaaien. Er zal zeker één dagelijks werkproces te benoemen zijn dat u keer op keer meerdere stappen en tijd kost. Misschien door gebruik van email, Word/Excel of door het moeten zoeken naar data of documenten op de eigen laptop of een gedeelde netwerkschijf om verder te kunnen of besluiten te nemen, etc.
Wij hebben vele standaard werkprocessen (workflows van zeer eenvoudig tot uitgebreid) binnen de software klaarstaan om direct te gebruiken of iets aan te passen aan uw situatie. Als u zich daar in beginsel aan kunt conformeren, zult u zeer snel gebruik kunnen maken van de functionaliteiten van ons FMIS.
Door dit samen op te pakken (u bent niet de eerste voor ons) zorgen we dat vele huidige hobbels verdwijnen. Sneller en gemakkelijk door een proces kunnen, eenvoudig maar arbeidsintensief werk door FMIS laten doen, frustrerend terugkerende hobbels in processen wegnemen, etc.
Bijvoorbeeld voor het storingsmelding proces van melding tot oplossing, de periodieke en preventieve onderhouden en keuringen, het bezoekersproces, het beheer van assets en objecten/sites, de FM-contracten, etc. etc.
Kijken we naar implementatie dan kunnen we dus tegenwoordig naast meer op maat een ‘Easy’ versie bieden die een zeer korte implementatietijd kent.
Spar eens met ons. Een Teams sessie kost nog geen uur, is gratis en kan u in korte tijd heel veel ideeën opleveren waarbij we ook al een beetje richting kunnen geven aan wat er bij u haalbaar is binnen welke schappelijke tijd.
Wanneer je een klant die een maand of 3 gebruik maakt van ons FMIS vraagt of hij/zij hetzelfde werk zou kunnen doen zonder FMIS dan krijg je als ‘antwoord’ meestal een grote glimlach. Dat zegt voldoende. Of techniekers waarvan men vooraf dacht dat die met de ‘dikke vingers’ niet met software uit de voeten zouden kunnen, blijken later vaak de beste ambassadeurs en met zeer goede, aanvullende verbeterpunten te komen. Kortom enthousiasme.
Pak nu door! Contact ons voor een Teams sessie om meer te ervaren over uw voordelen van ons FMIS.
NL: info@axxerionsoftware.nl | (binnenkort nieuw) Hurksestraat 64, 5652AL Eindhoven
BE: info@axxerion.be | Schaliënhoevedreef 20 T (verdiep 14), 2800 Mechelen